23 juli 2020

23 juli 2020 - Gierłoż, Polen

Na het natuurpark in Angermünde bezocht te hebben zijn we doorgereden richting Polen. Ons eerste verblijf was een camping buiten de stad Szczecin. We zijn met de fiets de stad ingereden maar die viel nogal tegen. Veel verkeer, lawaai, uitlaatgassen en weinig historie.

Vanuit Sczcecin zijn we naar Pepowo gereden, een klein dorpje zo'n 20 kilometer van Gdansk. In Pepowo is een Volkswagen museum met in de voortuin een camperplaats. Het museum was niet erg groot maar had toch wel enkele bijzondere Volkswagens. Vanuit deze camperplaats hebben we met de bus Gdansk bezocht. Gdansk is een prachtige stad en zeker een bezoek waard. Heel veel historische gebouwen maar ook veel gezellige pleinen en terrasjes.

Na een overnachting bij een klein meertje staan we nu bij de Wolfsschanze, het hoofdkwartier van Adolf Hitler in het oosten. Een groot complex midden in een bos, met veel bunkers en gebouwen, maar helaas hebben de Duitsers vóór hun vertrek in 1945 alles opgeblazen. Hier op de Wolfsschanze vond de mislukte aanslag op Hitler's leven door Von Stauffenberg plaats.

Morgen zetten we koers naar Litouwen.