26 augustus 2020

26 augustus 2020 - Freiberg, Duitsland

Na het bezoek aan Riga zijn we nog wat door Litouwen gereisd. Een bezienswaardigheid is de "kruisenberg". Dit is een heuvel in het veld, waar ontelbaar veel kruisen staan, van groot tot klein en van allerlei materialen. Niemand weet hoeveel kruisen er staan en liggen, ook al omdat er nog dagelijks bijkomen. Voor de Litouwers staat de kruisenberg symbool voor het katholieke geloof en hun Litouwse nationaliteit welke beiden onder druk stonden tijdens de Sovjet periode. Als je er rondloopt, is het een heel indrukwekkend beeld.

Van de kruisenberg zijn we langs de kust verder naar het zuiden getuft. Onze laatste twee dagen in Litouwen hebben we in Druskininkai doorgebracht, een kuuroord waar veel Litouwers hun vakantie doorbrengen. Toevallig waren er op dat moment net stadsfeesten bezig waardoor het er gezellig druk was met onder andere een prachtig open lucht concert en overal kraampjes en eten en drinken. Bijzonder voelde ook het feit dat we slechts 4km van Wit-Rusland verwijderd waren. Toen we weer koers zetten naar Polen wilde de navigatie ons via Grodno laten rijden. De plaats waar Loekasjenko op dat moment  zijn tanks heen stuurde.

Al met al waren de Baltische Staten de moeite waard om te bezoeken, zowel de steden als de natuur. Ook omdat veel dingen zo anders zijn dan dat we gewend zijn. Maar dan is het ook weer lekker om het oude vertrouwde op te zoeken, -Duitsland. Dus zijn we sneller dan de Wehrmacht door Polen gereden. Na een bezoek aan Beeskow, staan we nu in Freiberg, een universiteitsstad(je) ten zuiden van Dresden. Een stadje met een mooie gerestaureerde Altstadt, zeker een bezoek waard.

1. Paul Rutten:
    26 augustus 2020
    Ha Jacqueline en Patrick,
    Wat een prachtig mooie omgeving waar jullie deze bijzonder mooie foto’s hebben gemaakt!
    Geniet ervan en nog heel veel plezier!
    Paul en Marian
  2. Petra dragstra:
    27 augustus 2020
    Soms moet je je eigen weg zoeken en niet via Belarus rijden, nu al helemaal geen prettige omgeving. Nog een paar mooie weken in het land van Angela en dan het bekende plekje aan de Maas. Zal campingstoelen op jullie plek zetten, anders staat er een andere camper en dat kan niet😉 Dat wordt vaak koffie en mojito drinken om al jullie belevenissen te horen. Rij veilig☘️
  3. Zus en Marcel.:
    2 september 2020
    Hallo Jacqueline en Patrick, Weer mooie foto's. Bij het dorpsfeest weinig mondkapjes en redelijk kort bij elkaar. Over het algemeen overal vrij rustig, en zal waarschijnlijk nog rustiger worden.
    Geniet en tot volgende keer.