30 juli 2021

30 juli 2021 - Söderköping, Zweden

We zijn nu in een regenachtig Gränna, een klein plaatsje aan het Vättern meer. Dit plaatsje staat bekend om zijn vele pittoreske winkeltjes waar zuurstokken worden gemaakt en verkocht. Gränna is bekend geworden door de typische rood-wit gestreepte zuurstokken die wij met kerst wel eens in de kerstboom hebben hangen. Jacq aan de zuurstokken, Pat aan de vers gerookte vis (en daarná een zuurstok).  Nogal druk hier met toeristen trouwens. We wilden vandaag een fietstocht gaan maken op het eiland Visingö, dat hier voor de kust ligt en met een veerboot bereikbaar is. Maar omdat de weersvoorspelling zegt dat het de hele dag gaat regenen, hebben we besloten om verder naar het noorden te rijden waar het droog zou blijven.

De afgelopen dagen zijn we rond het Vänern meer gereden waar we naast mooie plekjes in de natuur ook in enkele leuke stadjes zijn beland. Zoals in Örebro met zijn prachtige kasteel

Tussen het Vänern meer en het Vättern meer ligt het Göta kanaal met veel kleine sluisjes. Dit kanaal blijkt een toeristisch trekpleister met veel camperaars en nóg meer bootliefhebbers. Langs het kanaal ligt een 65km lang fietspad dat we voor een deel gefietst hebben.

Vandaag zijn we in Söderköping geland, daar waar het Göta kanaal in de Oostzee uitmondt.