11 augustus 2021

12 augustus 2021 - Hällevik, Zweden

We zijn langs het Götakanaal, -dat de grote meren met de zee verbindt- naar het eiland Öland gereden. Dit langgerekte eiland aan de oostkust van Zweden, is op het breedste gedeelte, slechts 16km breed maar wel 137km lang. We hebben het eiland zo'n beetje van zuid naar noord doorkruist. Mooie natuur, met een grote vuurtoren op de noordelijke punt en op de zuidelijke punt. Bij de vuurtoren in het zuiden, -de Långe Jan- ,liggen zeehonden op de rotsen in de zee te luieren. Na een nachtje in de natuur gestaan te hebben, hebben we de grootste "stad" op het eiland bezocht, Borgholm. Erg toeristisch met een vleugje Valkenburg.

Nadat we het eiland hebben verlaten, zijn we de kust blijven volgen en hebben we kleinere en grotere plaatsen bezocht. Zoals de marinehaven-stad Karlskrona. Vanaf de rondvaartboot zag je de stealthschepen en de onderzeeërs liggen maar fotograferen was streng verboden. In het voormalige kurort Ronneby is nog veel bewaard gebleven uit de hoogtijdagen van de kurort tijd, zoals de badhuizen en parken. Inmiddels is de bron al jaren lang opgedroogd en is het geen kurort meer.

We staan nu op een camperplaats op het platte land, van waaruit we fietstochten maken. Op de camperplaats waait een grote kleurige regenboogvlag van de LHBT-gemeenschap. Weer eens iets anders dan de Zweedse vlaggen die je hier overal ziet.

1. Dick Bijl:
    12 augustus 2021
    Leuk Pat. Ik heb op de kaart het eiland opgezocht om meer gevoel te krijgen waar je zat. Bijzonder toch. Het trollenpad vind ik ook heel bijzonder. Dat zoiets nog bestaat. Zal de gletchterspalte ook nog wel bezocht worden...... Ik neurie van mee:-)
  2. Zus en Marcel.:
    17 augustus 2021
    Hallo Jacqueline en Patrick, weer thuis en internet. Zoals gewend weer mooie foto's met schitterende natuur, groen en nog eens groen. Mooi die verschillen met hier en allemaal die houten huisjes. Beter in het groen met aangename temperaturen als in het zuiden 40 graden en vuur om je heen. geniet en tot volgende keer.
    groetjes,