20 oktober 2022

20 oktober 2022 - L'Ampolla, Spanje

Nadat de voortuin en de camperstalling naast het huis klaar waren en nadat we hersteld waren van corona, zijn we 8 oktober vertrokken. Het was lekker weer en daarom zijn we niet te snel door Frankrijk gereden. Van de brandstof tekorten in verband met de stakingen hebben we gelukkig weinig last gehad, hoewel we veel gesloten tankstations hebben gezien.  Via longwy, zijn we met wat tussenstops/overnachtingen naar Orleans gereden. Typische Franse stad, zeker de moeite waard. We stonden enkele kilometers van het centrum en het fietspad was een “course de obstacles”, waarbij Mowgli bijna uit de hondenkar rammelde. Volgens plan (welk plan ?) wilden we naar de extramadura, zeg maar mid/west Spanje om daar de verlaten dorpen te bezoeken. En daarom voor het eerst door de tunnel in de pyreneen tussen Frankrijk en Spanje, zuidelijk van Pau. Maar omdat we dan zo goed als langs Lourdes komen, zijn we ook een dag in Lourdes gebleven. Het is een beetje groot Valkenburg met een prachtige kerk op de Maria grot. Natuurlijk wat Lourdeswater getankt en kaarsjes aangestoken. De weg naar de pyreneen daarna was een prachtige route in bergachtig gebied. Goed te rijden (behalve de afkorting van Lourdes naar de hoofdweg waar de tunnel aan ligt)
Eenmaal in Spanje wilden we iedere dag relatief korte afstanden rijden en zo genieten van het Spaanse binnenland. We begonnen in Huesca, heerlijk typisch spaans. In Huesca ontvingen we het bericht dat onze vrienden Petra en Coen pech hebben met hun camper. Ze stonden op een camperplaats in Vinaixa, een heel klein dorpje bij Lleida, dus richting middelandse zee. We hebben daarom ons “plan” aangepast en zijn naar hen gereden. Ondanks de misere met de camper hebben we het erg gezellig gehad, met als hoogtepunt een verassend lekker etentje in de plaatselijk (enige) bar. Daar gaan we nog eens terug ! De volgende dag zijn we achter Petra en Coen naar een Fiat dealer gereden in Reus. Gelukkig is hun camper tijdens die rit niet weer uitgevallen. Morgen, 21oktober gaan ze aan de auto werken.
Wij zijn daarna doorgereden naar L’ampolla, een plaatsje aan de kust, niet ver van Reus. Hier blijven we enkele dagen. Even genieten van het strand en de zee.