4 maart 2023

4 maart 2023 - Baeza, Spanje

We vertrokken dus in Armação en reden van Portugal naar Spanje. Na twee weken met de huurauto de kust van de Algarve verkend te hebben, waren we weer toe aan het echte Spanje. Dat wil zeggen typisch spaanse dorpjes en stadjes met weinig toeristen. Het eerste dorpje, El Castillo de las Guardas, is bekend vanwege de resten van een oud kasteel. Van dit dorpje reden we naar Écija, een middelgroot stadje met prachtige pleinen en straatjes. De volgende halte was Alcalá la Real. Het bezoek aan het gerenoveerde grote middeleeuwse fort dat hoog boven het stadje ligt was fantastisch. Net zoals de prachtige vergezichten over het ruige Spaanse landschap met de sneeuwtoppen van de Sierra Nevada op de achtergrond. Het mooie weer helpt daarbij natuurlijk.
In het volgende stadje Úbeda maakten we de klassieke fout om na aankomst rond 14 uur het oude centrum te bezoeken. Volledig uitgestorven, alle winkels en zelfs veel horeca dicht en bijna geen mensen op straat. Toen we later die avond weer de stad in gingen, was het contrast enorm. In de winkelstraat en op de terrasjes was het opeens gezellig druk. Van Úbeda zijn we smiddags naar naar Baeza gefietst, zo’n 10 km verder. Een stadje met een prachtig historisch centrum met katedraal, oude universitiet en kunstschool. Hier wilde we nog wel een dag genieten. Dus na terugkomst van de fietstocht de camper gestart en van Úbeda naar Baeza gereden. Hier staan we nu op de gemeentelijke camperplaats. Morgen rijden we verder.