17 januari 2021

17 januari 2021 - Benicàssìm, Spanje

Na enige twijfel zijn we begin januari richting Portugal vertrokken.
Onze twijfel betrof natuurlijk Corona. Maar op het ons bekende einddoel zouden we kunnen genieten van de omgeving en het mooie weer, zonder uit onze tweemans bubbel te komen.
Het liep echter anders.

In Frankrijk hebben we o.a. overnacht op de parkeerplaats bij Omaha beach. In alle rust en bijna alleen hebben we over dit historische strand gelopen. Verder hebben we in Frankrijk op enkele camperplaatsen de middag en nacht doorgebracht. Deze camperplaatsen waren trouwens goed bezet met Franse overwinteraars.
Vanwege sneeuw en kou hadden we onze reis door Spanje en Portugal langs de westkust gepland. Omdat noord-west Spanje mogelijk gesloten was vanwege Corona, zijn we toch maar via het binnenland gegaan, de route Burgos-Salamanca-Sevilla.
Althans dat was de bedoeling. Totdat het bericht kwam dat Portugal in een zware lockdown ging. Dan maar plan b; door het binnenland naar de westkust van Spanje. De daarvoor noodzakelijke reis door midden Spanje was er eentje die we niet zo snel zullen vergeten. We hebben extreem koude temperaturen gehad, tot -8*C overdag en reden meer dan 100km door een soort ijs-mist. Autowegen waren zo goed als leeg, je zag soms langere tijd geen enkele auto. De camper zat vol met zout en ijs, maar hield zich verder goed. De dorpen waar we doorheen reden leken uitgestorven. In een dorp waar we wilden overnachten, op een officiële camperplaats, werden we weggestuurd door de politie, vanwege Corona.
Dit alles in combinatie met het koude weer en heel veel sneeuw langs de weg, maakte onze reis midden door Spanje memorabel. Vanmorgen zijn we bij -5 graden en een dikke sneeuwlaag vertrokken met als bestemming de camping in Benicassim, dezelfde camping  waar we ook in november hebben gestaan.
En hier zijn we nu en zitten heerlijk in een T-shirtje in de zon. Op precies dezelfde plaats op de camping. Met een hartelijke begroeting van onze buren en andere overwinteraars, die ons nog kennen van ons bezoek in november.
Het is dan wel geen Portugal, maar het voelt heel lekker, zeker na onze winterse reis.

1. Ingrid:
    17 januari 2021
    Ohhhhh wat een spannende trip deze keer! Geweldige foto's weer. Normandië, zo mooi.
    En dan dat besneeuwde landschap in Spanje :) Fijn om te lezen dat jullie veilig in Benicassim zijn aangekomen. Geniet van het heerlijke weer en kom gezond weer thuis xxx
  2. Dick Bijl:
    18 januari 2021
    Ik stap halverwege in jullie verhaal en raak nu al enthousiast. Een mooie ervaring om Spanje zo mee te maken. Die streek is mijn favoriet en ik hoop daar over een tijdje een semi permanent verblijf te hebben. Geniet van jullie trip. We spreken elkaar snel weer eens. Gr.
  3. Petra dragstra:
    18 januari 2021
    Weer heel vertrouwd in Benicsim, na een barre tocht. Zo koud hebben we het hier nog niet gehad. Zo zie je Spanje weer eens anders. En hoe zit het met de terrasjes? Net als in november? Wij zijn nog niet in de mood, maar dat komt wel. Genietse
  4. Nanny Bartel:
    21 januari 2021
    Hoi hoi ,,dat was wel een spannende rit ,,maar geweldig dat jullie het nu toch fijn hebben ,,en kunnen genieten van het mooue weer en van de uitstapjes veel plezier ,,gr